Husqvarna Norden Forum banner

Norden 901 Probleem - Motor valt uit tijdens het rijden met 80 km/u! Hulp!

30K views 104 replies 39 participants last post by  boolean  
#1 · (Edited)
Hallo Norden Forum-mensen, ik ben dol op mijn nieuwe Norden, maar.....

Heeft iemand dit lichtelijk angstaanjagende probleem gehad of iets dergelijks? Ik heb hem 4 maanden in bezit en heb er ongeveer 900 mijl mee gereden.

Ik reed met ongeveer 50 mph een lange, natte heuvel af, een bocht in, schakelde terug en minderde het gas met behulp van de motorrem. Toen stopte plotseling het achterwiel en gleed heel snel rond, gelukkig bedekte ik de koppeling (zelfs met een quickshifter, oude gewoontes toch?), ik slaagde erin hem snel in te trekken en het achterwiel kwam weer op één lijn. Ik kon de motor niet horen draaien, ik keek naar het dashboard, alles was actief, geen waarschuwingslampjes, geen grote gele vierkant met een motormanagement- of foutcode. Gewoon geen toeren, de motor was plotseling gestopt. Ik rolde uit in een kleine open plek langs de weg en stopte. Ik drukte op de startknop en hij sloeg onmiddellijk aan. Mijn mede-rijder stopte en vroeg wat er gebeurd was, want ze had het hele gebeuren gezien. Ik heb geen idee.

Ik bracht hem naar de uitstekende lokale Norden/KTM-dealer, ze konden niets vinden. Geen foutcodes, maakten een proefrit, geen problemen. Ik was erg van streek door het incident, dus een paar dagen later ging ik weer op pad op zeer droge wegen, alleen op voornamelijk rechte A-wegen, door een klein stadje naar een rotonde, schakelde ik terug en minderde het gas bij ongeveer 25 mph, het gebeurde weer. Omdat het droog was, rolde hij gewoon tot stilstand, in plaats van het achterwiel te laten glijden. Ik probeerde de koppeling in te trekken en los te laten zoals het deed om te zien of hij zou aanslaan, maar dat deed hij niet. Ik drukte op de starter en hij kwam onmiddellijk tot leven.

Ik ging meteen naar de dealer en binnen 15 minuten hadden ze hem aangesloten, zagen weer geen fouten of storingen.

Eerlijk gezegd, ik ben radeloos. Heeft iemand iets soortgelijks gehad?

#4 ·
Ignition might be off when kickstand is down (sensor) or the quickshifter while shifting. Maybe you rest your foot on the shift lever?). These would be the first things I would check. But I am not a mechanic, these are only guesses.
Hoi Rich, ik heb alles geprobeerd wat ik kon bedenken. Op de zijstandaardbevestiging geduwd, rondgereden in een parkeergarage en erop geduwd, niets. Toen klapte ik hem naar beneden en de motor sloeg af, maar het toonde het grote gele waarschuwingsbord. Hetzelfde weer met de noodstopschakelaar, hij stopte maar met een geel waarschuwingsbord. Niets daarvan werd geactiveerd tijdens mijn probleem.

#3 ·
Mijn Norden heeft 20.000 mijl, ik weet precies waar je het over hebt, maar ik heb geen idee wat de oorzaak is. Het is soms volkomen willekeurig en soms is het gewoon een normale gebeurtenis tijdens een dagrit. Het gebeurt alleen als ik terugschakel naar de eerste versnelling en tot stilstand kom. Het is heel vreemd. Ik ben er gewoon aan gewend geraakt. Ik denk niet dat het me in de steek zal laten. Ik heb de neiging me er geen zorgen over te maken. Ik betwijfel of mijn dealer het probleem kan vinden, aangezien ik het niet op verzoek kan repliceren. Benieuwd of iemand een antwoord heeft!

#5 ·
Mijn Norden heeft 20.000 mijl, ik weet precies waar je het over hebt, maar ik heb geen idee wat de oorzaak is. Het is soms volkomen willekeurig en soms is het gewoon een normale gebeurtenis op een dag. Het gebeurt alleen als ik terugschakel naar de eerste versnelling en tot stilstand kom. Het is heel vreemd. Ik ben er gewoon aan gewend geraakt. Ik denk niet dat het me in de steek zal laten. Ik heb de neiging me er geen zorgen over te maken. Ik betwijfel of mijn dealer het probleem kan vinden, aangezien ik het niet op verzoek kan repliceren.

Benieuwd of iemand een antwoord heeft!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hé Cedric, blij dat het dan niet mijn verbeelding is. Hoe vaak is het in totaal gebeurd? Heb je het aan je dealer verteld?
Ik denk niet dat het me in de steek zal laten, maar het heeft me bijna in de regen doen crashen, het gebeurde heel snel en ik reed 55 mph en schakelde terug naar de vierde versnelling klaar voor de bocht. Toen het stopte, blokkeerde het achterwiel en gleed het heel snel rond omdat het wegdek nat was. Ik kwam heel dicht bij een crash, maar rijd meestal met vingers die de koppeling bedekken, dus dat redde me. De andere keer was het in de derde versnelling met ongeveer 25 mph. Als het bij jou alleen gebeurt als je naar de eerste versnelling gaat, betekent dat hopelijk dat je niet snel rijdt of een bocht in gaat. Ik ben naar de dealer en probeer een antwoord van Husqvana te krijgen (5 dagen wachten maar nog steeds niets). Ik zal je laten weten als ik iets ontdek? Veilig rijden, of in mijn geval langzaam. En zeker niet in de regen....

#7 ·
Hé Bauer, hij gaat volgende week naar de dealer voor een volledige demontage en inspectie. Brandstofpomp, gasklephuizen, software-updates, water in de brandstof, koppelschakelaar etc. de gebruikelijke dingen die ze bekijken, maar er is geen specifiek defect of probleem in verband daarmee gevonden of eerder door hen gezien. 5 dagen later nog steeds geen reactie van Husqvarna.

#60 ·
Hey Bauer, hij gaat volgende week naar de dealer voor een volledige demontage en inspectie. Brandstofpomp, gasklephuizen, software-updates, water in de brandstof, koppeling schakelaar etc. de gebruikelijke dingen die ze bekijken, maar er is geen specifiek defect of probleem in verband daarmee gevonden of eerder door hen gezien. 5 dagen later nog steeds geen reactie van Husqvana.
Een van de problemen die ik vond was dat de koplamp zou doorbranden, hij de zekering zou doorbranden, hij kortsluiting had en iemand zei dat ze de cluster moesten vervangen, waarvan ik denk dat er een kill switch op zit, ik weet het niet zeker, maar ik heb de cluster op het stuur losgemaakt en verplaatst en daarna weer vastgedraaid en hem steeds verplaatst tot hij een goede massa had en ik heb het probleem nooit meer gehad, misschien wil je dat controleren?

#10 ·
Een collega heeft een KTM 890 en bij hem deed het hetzelfde. Hij stopt bij een kruispunt en de motor valt uit. Het deed het sporadisch. De service weet niet hoe ze ermee om moeten gaan.
Een collega heeft een KTM 890 en bij hem deed het hetzelfde. Hij stopt bij een kruispunt en de motor valt uit. Het deed het sporadisch. De service weet niet hoe ze ermee om moeten gaan.

Bedankt @Widle ja natuurlijk heb ik niet op de KTM Forums gekeken, het is logisch dat de 890-motor mogelijk ook deze fout heeft. Ik zal het daar ook vragen. Laten we eens kijken wat de servicemedewerkers en de klantenserviceteams zeggen. Hoewel ik vermoed dat ze er niets "verkeerds" mee zullen vinden. Ik sta morgen voor de deur van Husqvarna, dus laten we eens kijken wat ze zeggen?

#12 ·
Oké, volgende gedachte. Heeft iedereen dit bij het terugschakelen? Ik ben nog niet 100% op de hoogte van de motor. Kan het automatisch terugschakelen/opschakelen worden uitgeschakeld? Bij mijn Ducati kon dat. Als je het kunt uitschakelen, verdwijnt het probleem dan? Ik denk dat het de automatische schakelcomponenten zijn, niet de ecu of een brandstofprobleem. Gedachten???

#14 ·
Oké, volgende gedachte. Ervaart iedereen dit bij het terugschakelen? Ik ben nog niet 100% op snelheid met de motor. Kan het automatisch terugschakelen/opschakelen worden uitgeschakeld? Mijn Ducati kon het. Als je het kunt uitschakelen, verdwijnt het probleem dan? Ik denk dat het de autoshift-componenten zijn, niet de ecu of een brandstofprobleem. Gedachten???
De quickshifter kan in het menu worden uit- of aangezet. Husky noemt het "Easy Shift" in het menu/de handleiding.

#16 ·
Ik krijg bijna bij elke rit flame-outs voordat hij warm is, vooral als het koud is. Ik zet mijn motor in mijn verwarmde werkplaats, maar ik merk het probleem het meest als de omgevingstemperatuur buiten <50° is. Bij mij gebeurt het bijna altijd na 1 of 2 mijl na een koude start, meestal in de 1e of 2e versnelling terwijl ik afrem voor het stopbord. Zodra ik de koppeling intrek bij het terugschakelen, valt hij uit. Meestal gebeurt het bij 10-15 mph, maar het is een paar keer tussen de 3e en 4e versnelling gebeurd. En de slipper clutch betekent dat hij niet kan worden aangeduwd door de koppeling weer los te laten, dus je moet op de knop drukken.

Gelukkig hoeft de startknop alleen maar te worden aangetikt, niet ingedrukt en vastgehouden om de motor te starten, zoals bij een startknop in een auto, dus één snelle druk met mijn duim en hij staat weer aan. Maakt me toch een beetje nerveus als ik aan het rijden ben en er niet aan denk dat ik hem weer aan moet zetten. Na 10 minuten gebeurt het bijna nooit meer, hij valt ook zelden uit als ik de koppeling niet gebruik en hem gewoon afrem bij het terugschakelen.

#18 ·
Ik krijg bijna bij elke rit flame-outs voordat hij warm wordt, vooral als het koud is. Ik zet mijn motor in mijn verwarmde werkplaats, maar ik merk het probleem het meest als de omgevingstemperatuur buiten <50° is. Bij mij gebeurt het bijna altijd na 1 of 2 mijl na een koude start, meestal in de 1e of 2e versnelling terwijl ik afrem voor het stopbord. Zodra ik de koppeling intrek bij het terugschakelen, valt hij uit, meestal gebeurt het bij 10-15 mph, maar het is een paar keer tussen de 3e en 4e versnelling gebeurd. En de slipper clutch betekent dat hij niet kan worden aangeslingerd door de koppeling weer los te laten, dus je moet op de knop drukken.

Gelukkig hoeft de startknop alleen maar te worden aangetikt, niet ingedrukt en vastgehouden om de motor te starten, zoals bij een druk-om-te-starten in een auto, dus één snelle druk met mijn duim en hij staat weer aan. Laat me nog steeds een beetje schrikken als ik aan het rijden ben en er niet aan denk om hem weer aan te zetten. Na 10 minuten gebeurt het bijna nooit meer, hij valt ook zelden uit als ik de koppeling niet gebruik en hem gewoon afrem bij het terugschakelen.
@DarkWhiteChocolate Het is me overkomen bij 55 mph in de 4e en 25 mph in de derde versnelling. Interessant dat het je een paar keer op snelheid is overkomen, maar vooral bij het afremmen voor een stop in de 1e en 2e versnelling. Ik reed in de kou, maar de motor had al een uur gedraaid en was goed op temperatuur. De slipper clutch is precies de reden waarom ik hem niet kan aanslingeren, maar in de regen was het behoorlijk dramatisch de snelheid waarmee het achterwiel blokkeerde, gleed en ronddraaide, uiteraard is er geen tractiecontrole of ABS beschikbaar als de motor tijdens het rijden is gestopt. Dus een verlies-verliessituatie voor mij.

#23 ·
Begrepen, dat zal ik doen om te controleren op een waarschuwing op het dashboard, dan moet ik kijken of ik het met mijn voet kan aantikken tijdens het rijden en kijken of het het probleem met het afslaan van de motor veroorzaakt. Ik zal het morgenochtend proberen! Voordat de bestelwagen van de dealer komt om hem op te halen.

#26 ·
Hallo allemaal

Er zijn eigenlijk maar twee logische verklaringen hiervoor. Ten eerste, als het achterwiel bij 90 km/u in de regen blokkeert, is het hoogstwaarschijnlijk dat je olie of een ander glad oppervlak bent tegengekomen. De slipper clutch is mechanisch en is ontworpen om te voorkomen dat het achterwiel blokkeert, zelfs als de motor vastloopt.

Waarom sloeg de motor af? Mogelijkheid één is dat je na het terugschakelen verwacht opnieuw terug te schakelen en je je voet net genoeg op of onder de versnellingspook laat rusten om de vonk te onderbreken, maar niet van versnelling te veranderen. Op mijn Norden schakel ik de quickshifter uit als ik offroad ga, anders merk ik dat bij het oversteken van rivieren de druk van het water op de versnellingspook voldoende is om de motor uit te schakelen (zo functioneert de quickshifter - onderbreekt de vonk bij het begin van de beweging van de pook voordat er voldoende druk wordt uitgeoefend om van versnelling te veranderen).

De andere optie in dit geval (niet sommige van de andere) is dat je de achterrem gebruikt, zelfs als je je daar niet bewust van bent. Dat blokkeert je achterband op een gladde plek en laat de motor afslaan. Ik doe het per ongeluk vaak op mijn crossmotor op afdalingen.

Ik hoop dat dit helpt.

#27 ·
Dit is me 2 keer overkomen, meestal als ik stond en van versnelling wisselde. Ik had geen idee totdat ik merkte dat de zijstandaardwaarschuwing even oplichtte. Het waren mijn grote, verdomde laarzen die de kleine hulpbeugel (hoe je het ook wilt noemen) op de zijstandaard raakten. Ik had Pivot Pegz in lage positie en door het achterwaarts wiegen raakte mijn hiel hem en activeerde de veiligheid. Ik heb sindsdien dit lipje van de zijstandaard afgesneden en mijn voetsteunen weer in de standaardpositie gezet, zodat ze de zijstandaard niet raken. Ik weet niet zeker of dit een vergelijkbaar probleem is als wat u heeft, maar het is misschien de moeite waard om te bekijken.

#30 ·
@GazzaNZ Ik ben weg geweest, dus ben net terug op de forums. Interessant wat je zegt over de slipper clutch die mechanisch is, ik heb het gecontroleerd en op de 901 is dat niet zo, ze noemen het in de fabriek "PASC", Power Assist Slipper Clutch. Hij zal de motor niet volledig uitschakelen als hij stopt tijdens het draaien, hij is alleen ontworpen om de versnellingswisselingen voor de quickshifter soepel te laten verlopen. Op een racefiets zou de slipper clutch volledig mechanisch zijn, dit is het niet.

Ook in het geval van het rijden met mijn voet op de achterrem, ik kwam een bocht en een rotonde in bij de twee gelegenheden en stond op de bal van mijn voet, niet op mijn hiel, en liet de motor op dat moment de resterende remming doen. Toen viel hij stil, dus ik denk niet dat mijn voeten in dit geval het probleem waren.

De motor staat momenteel bij de dealer en wordt bereden met een fabrieksdatalogger onder de zitting. Dus laten we eens kijken wat dat oplevert.

#31 ·
@Thierrix Hallo. Dus je hebt zoiets meegemaakt. De dealer heeft hier nog nooit van problemen met het gasklephuis gehoord. Maar dan is het niet zo dat de informatiestroom zo goed zal zijn tussen dealers naar de fabrikant en dan naar andere dealers. Er zijn geen telefoonnummers en mijn dealer zegt dat hij een contactformulier moet invullen, net als de klanten. Het duurde zes dagen voordat Husqvarna contact met me opnam en sindsdien heb ik niets meer gehoord.

Ik neem aan dat de motor, net als bij mij, dood was, maar dat het dashboard en de elektra nog aan stonden? Voor mij betekende dit geen tractiecontrole, ABS etc. om te helpen. Alleen een vastgelopen achterwiel. Ook geen waarschuwingen of foutmeldingen. Gestopt en op de startknop gedrukt, hij kwam meteen terug

Ik zal de dealer vragen om te informeren of er problemen zijn waarover wordt gesproken, maar tot nu toe zei hij dat er niets is. Ze rijden momenteel met een datalogger, dus laten we afwachten.

#34 ·
Definitieve (hopelijk) update. De Nieuwe Nieuwe…..

De dealer kon er niets verkeerds mee vinden. Ze reden er vier 4 uur mee met een datalogger onder de stoel. Het probleem deed zich niet opnieuw voor, dus er zijn geen fouten of gegevens om op te nemen. We hebben het uitvoerig besproken. Ik voelde me niet goed om erop te rijden nadat het me bijna in een droge stenen muur had gestopt, in de Yorkshire Dales hebben ze geen hagen, dus een incident zoals de motor die stopt bij 55 mph op een natte heuvel kan een ongewenst resultaat hebben voor mij en mijn familie. Dus na veel gekibbel stemde de dealer, die erg goed was, ermee in om hem terug te nemen, maar ik kocht hem als een gebruikte demo. Dus ik moest behoorlijk wat betalen om een ​​nieuwe 3-fiets te kopen. Hij wisselde al mijn onderdelen uit en ik haalde hem afgelopen maandag op. Tot nu toe goed.

Husqvana is de hele tijd stil geweest, één eerste e-mail na zes dagen, een zaaknummer werd toegewezen, toen niets. Het heeft verschillende weken geduurd om de oude fiets te laten bekijken. Ik en de dealer hebben het onderling geregeld, over een motorfiets met een mogelijk gevaarlijk probleem. Geen follow-up van hen, geen contact, in feite geen “klantenondersteuning”. Best teleurstellend, ik vind de meesten van jullie nieuw bij het merk, omdat ze naar de Norden 901 komen. Ik stuurde hen een laatste e-mail waarin ik de uiteindelijke uitkomst uitlegde. Maar de fiets, nu bij de dealer, is naar mijn mening onveilig en dat heb ik ze onomwonden verteld.

Afwachten om van Husqvana te horen, ik zal mijn adem niet inhouden.

Ondertussen ben ik dol op mijn nieuwe Norden 901, het is mijn tweede, maar niet om de juiste redenen.