Husqvarna Norden Forum banner
81 - 100 of 105 Posts
Hallo, ik heb twee weken geleden een '24 Norden gekregen en het is al 4 keer gebeurd, het is behoorlijk irritant!! Mijn enige probleem is dat de Husqvarna-dealer 500 km verderop zit, maar hier is een lokale KTM-dealer. Ik vraag me af of ze me kunnen helpen met dat afslaande probleem, want ik heb een servicewaarschuwingslampje sinds de eerste keer dat het gebeurde. Het toonde ook een keer startonderbreker op de eerste 20 km!

Ik heb dit ook gehad met mijn nieuwe Norden bij de eerste rit en ben bijna gecrasht in een rotonde. Ik had ook herhaalde foutmeldingen van het display (motorbesturing en geel waarschuwingslampje).
Wat me opviel is dat het elektrische systeem gevoelig is voor spanningsschommelingen.
Mijn voorgestelde oplossingen (en ik heb al 2 jaar geen foutmeldingen of een uitvallende motor meer):
  • een betere accu (de foutmeldingen verschijnen onmiddellijk op het display als er spanningsschommelingen zijn in de boordspanning). Ik heb een krachtige lithium-ion accu geïnstalleerd.
  • Ik tank alleen nog maar 98 tot 100 octaan brandstoffen, dus geen enkelcilinder lopen meer bij de start en geen foutmeldingen meer.
  • als deze eenvoudige maatregelen niet helpen, dan is er een ander technisch probleem.

@nickkont het achterwiel blokkeerde niet, maar omdat er een auto vlak achter me snelheid maakte en de motorfiets snelheid verloor, moest hij hard remmen…
Ik bedoelde of hij afsloeg toen je de koppeling aantrok.
Ik vergat te vermelden dat ik de batterij heb vervangen door Noco nlp14, zoals de andere man al zei. Ik geloof niet dat dit het probleem was, maar je weet maar nooit.
Als je googelt op “motor slaat af bij het aantrekken van de koppeling in stationair”, dan zul je veel verschillende motoren en fabrikanten zien die hetzelfde probleem hebben. Het is niet KTM/Husky specifiek.
Ze delen dezelfde elektronica .. (ecu, sensoren etc.)

Ik geloof nog steeds dat het een kalibratie/setup is.

Ik bedoelde of hij afsloeg toen je de koppeling aantrok.
Ik vergat te vermelden dat ik de batterij heb vervangen door Noco nlp14, zoals de andere man al zei. Ik denk niet dat dit het probleem was, maar je weet maar nooit.
Als je googelt op "motor slaat af bij het aantrekken van de koppeling bij stationair", zul je veel verschillende motoren en fabrikanten zien die hetzelfde probleem hebben. Het is niet KTM/Husky specifiek.
Ze delen dezelfde elektronica .. (ecu, sensoren etc.)

Ik denk nog steeds dat het een kalibratie/setup is.
Ik was aan het overschakelen van Rain naar Street mode en ik moest het gas dichtdraaien, maar ik hoefde de koppeling niet aan te trekken.
Ik denk echt dat er een probleem is met deze motoren, en de fabrikant geeft er niet echt om, ik heb mijn beslissing genomen en hoewel ik de motor leuk vind, wil ik geen Husky/KTM meer, deze motoren zijn niet goedkoop en ik heb hem gekocht om plezier te hebben in mijn weekenden, niet andersom 😉

Nou, de eenvoudige schakeling onderbreekt de ontsteking, voor een momentje dat nodig is om de versnellingspook te bewegen. Als je gewoon je voet op de versnellingspook laat rusten en een beetje druk uitoefent, maar niet genoeg om van versnelling te veranderen, dan slaat de motor af of voelt het in ieder geval zo aan.

In mijn geval heb ik het nog niet geprobeerd, omdat ik me nog in de inloopperiode bevind en de dealer ten zeerste aanbeveelt om de cruise control niet te gebruiken tijdens het inlopen. Nog maar een paar kilometer tot de eerste service.

In mijn geval heb ik het nog niet geprobeerd, omdat ik nog in de inrijperiode zit en de dealer ten zeerste aanbeveelt om de cruise control niet te gebruiken tijdens het inrijden. Nog maar een paar kilometer te gaan tot de eerste servicebeurt.
Ik kan me voorstellen dat het niet ideaal is om de motor lange tijd op hetzelfde toerental te laten draaien om je motor in te rijden. Een paar minuten om de cruise control te testen zal naar mijn mening geen kwaad kunnen.

De belangrijkste factor is het vaststellen van de verschillende factoren die zich voordoen vóór het uitschakelen van de motor.
  1. Het is onregelmatig.
Veel onregelmatige problemen zijn computergerelateerd.

Misschien een geïntegreerde schakeling (IC) die het verkeerde signaal naar de hoofdcomputer stuurt.

Sommige IC's hebben een microcontactprobleem (lassen, enz.) en zijn gevoelig voor vochtigheid, temperatuur en trillingen.
  1. Het gebeurt na een bepaald aantal kilometers (hoeveel weet ik niet?).
Dit kan te maken hebben met de temperatuur, terugverwijzend naar punt één hierboven.
  1. Het gebeurt altijd bij het overschakelen van de 5e naar de 4e versnelling.
Ik denk dat dit een belangrijk element is dat ertoe kan leiden dat de LOGICA van de computer via een IC een signaal geeft om UIT TE SCHAKELEN.
  1. Het probleem doet zich voor op zowel asfaltwegen als op onverharde wegen.
Als het op asfaltwegen gebeurt, betekent dit dat trillingen niet per se een belangrijke factor zijn.
  1. Samenvattend zijn de belangrijkste factoren die men zou kunnen benadrukken:
Van de 5e (vijfde) naar de 4e (vierde) versnelling.

Een paar minuten na het starten (niet helemaal zeker hoeveel, misschien 30 minuten of minder)

Impliceert dat de motortemperatuur een van de oorzaken zou kunnen zijn.

Het is me twee keer overkomen in 4000 km, beide keren bij het verlaten van de snelweg. De enige gemene deler is koud weer. De eerste keer, 10 minuten na het starten van de motor, en de tweede keer (vandaag) na meer dan een uur rijden. Het gaat zeker niet om de zijstandaardsensor, want die zou zoveel problemen off-road geven, en ik denk dat het niet gerelateerd is aan ongewenste druk in de schakelhendel, want ik reed met sportschoenen, geen laarzen... Ik heb geen verwarmde handvatten maar gebruik altijd cruise control op de snelweg. Ik hoop dat iemand informatie heeft van Husqvarna.

Ik moet het vragen. . . . Reed je in de ADVENTURE-modus? En zo ja, waarop stond je slip assist ingesteld?

Ik heb net 7 dagen zeer technisch offroad gereden in Baja, meestal rijdend met slip control #3. Helemaal geen problemen met rijden bij zeer lage toerentallen, de koppeling laten slippen in de eerste en tweede versnelling door technisch terrein van het type "trials". Op de steilste beklimmingen door babyhoofdvelden, sporen en cactus verhoogde ik de slip naar 5 en 6, waarna de motor drie keer in een half uur afsloeg. Ik zette de slip terug op 3 en had geen verdere problemen. Eerst dacht ik dat ik mijn gevoel voor de koppeling kwijtraakte, maar later vermoedde ik dat de motor zou kunnen afslaan bij lage toerentallen als deze in een hoger slip control nummer stond.

Dit is niet wetenschappelijk, maar ik log het in de categorie "dingen om op te letten", vooral als je in een No Fall zone bent.

Vreemd of toeval, ik heb easy shift uitgeschakeld en het is sindsdien niet meer gebeurd. 🤷🏿‍♂️ Ik wacht tot de eerste service is gedaan en dan zet ik het weer aan.
In mijn geval heb ik de quickshifter uitgeschakeld en het probleem opgelost. Het is mogelijk dat mijn voet de shifter lichtjes aanraakte, maar ik denk niet dat dat zo was.

Hallo, er circuleren in Spanje wat informatie over dit probleem. Het lijkt erop dat het iets te maken heeft met de "clausor" (waar je de sleutel insteekt). Er zijn nogal wat eenheden getroffen.
Ik laat de mijne onder garantie vervangen, na controle van de zijstandaard, koppelingshendel, ... en hoop dat het probleem is opgelost. Het verscheen ook in een Spaanse YouTube-blog.

Nou, ik had wat vergelijkbare symptomen op mijn motor (2024 901). Na het KTM-fiiasco & het opdoeken van mijn lokale shop, realiseerde ik me dat ik er qua ondersteuning een beetje alleen voor sta. Ik heb de quick shift-functionaliteit uitgeschakeld en heb sindsdien geen problemen meer gehad. Ik rijd al jaren en heb de quick shift nooit echt gebruikt zoals bedoeld, omdat mijn spiergeheugen altijd gewoon schakelt met behulp van de koppeling, het gas en de versnellingspook... De elektronica op de motor is rotzooi (de bluetooth, quick shift, traction control...!!!). Nou bedankt voor het luisteren naar mijn oude mannenpraat. Ik ben dol op de motor en rijd ermee alsof ik hem gestolen heb, maar ik ben meer gewend aan een analoge ervaring.

81 - 100 of 105 Posts